4 Tips voor een succesvol huisbezoek
Vera
31 maart 2017

4 Tips voor een succesvol huisbezoek

Regelmatig krijgen we voor Bommel bezoek aan huis. Laatst kwam er ook weer een meneer. En toen bleek dat de een het meer in de vingers heeft, dan de ander. Daarom hierbij 4 tips voor een succesvol huisbezoek! 

De meneer in kwestie kwam de aanvraag voor bepaalde hulpmiddelen voor Bommel beoordelen. En, het moet worden gezegd, hij had de beste bedoelingen. Maar ondanks die goede bedoelingen, ging het eigenlijk direct aan het begin van het gesprek al mis…

Tip 1: breek het ijs op een goede manier
Het kan natuurlijk wat onwennig zijn om bij een gezin met een zorgintensief kind over de vloer te komen. Ik kan me dan ook voorstellen dat de vraag ‘Wil je koffie of thee?’ het ijs niet voldoende breekt. Het is echter raadzaam weg te blijven van openingszinnen als: ‘Goh, interessant wel dit.’ Dit zal namelijk de 1e alarmbel doen rinkelen. De ouder in kwestie zal zich afvragen wát er zo interessant is. Wordt het gezin wellicht gezien als een ‘leuke case’? Of het zorgintensieve kind? Hoe dan ook, deze opening leidt onherroepelijk tot de vraag: ‘Is dit het 1e huisbezoek wat je doet?’ En dat is niet bepaald de start die je wilt.

Tip 2: laat geen twijfel dat jij de juiste persoon bent voor dit huisbezoek
Laat je niet uit het veld slaan als je merkt dat de start niet helemaal lekker verliep. Er is op dit moment nog voldoende ruimte om de boel te herpakken en het gesprek alsnog in goede banen te leiden. De kans die je nu hebt is: het juiste antwoord geven op de zojuist gestelde vraag. Beantwoord deze dan ook vooral niet met: ‘Nee, maar ik doe eigenlijk de GGZ huisbezoeken. Mijn collega die dít soort bezoeken moet doen, gaat niet graag op huisbezoek.’ Want, dan gaat alarmbel 2 af en kan de ouder eigenlijk niet anders dan gekscherend vragen: ‘Wil dit zeggen dat ik nu iemand aan tafel heb zitten die vanochtend ons dossier op zijn bureau heeft gekregen?’ Spijtig, maar dit gesprek is niet meer te redden. De beste tactiek die overblijft: houd de schade vanaf nu beperkt!

Tip 3: vergelijk je eigen, gezonde kinderen niet met het zorgintensieve kind in kwestie
Dit is de meest kardinale fout die je kunt maken. Blijf hier dan ook verre van tijdens het gesprek, zeker als Tip 1 & 2 niet helemaal uit de verf kwamen. Zorg ervoor dat, als de ouder net heeft toegelicht waarom het babybadje niet langer veilig is voor haar 4-jarige dochter en waarom zij noodzaak hebben voor een douche/badstoel, je geen vraag stelt als: ‘Mijn oudste dochter is 3 en vrij groot voor haar leeftijd, maar zij kan gewoon nog in het Prénatal bad-stoeltje van de jongste. Jullie kind niet?’ Hiermee trap je namelijk de volgende open deur in: ‘Denk je dat we dit gesprek zouden voeren als we met een gewoon bad-stoeltje uit de voeten kunnen?’ En zo geef je de ouder de kans dit punt kort & bondig af te ronden: ‘Jouw dochters zijn gezond, neem ik aan? ‘Ja’. ‘En jouw dochters hebben beide denk ik een goede rompbalans in het water?’ ‘Ja’. ‘Nou, mijn dochter heeft geen goede rompbalans en al helemaal niet in het water. Hoe moet ik haar én ondersteunen én wassen in bad, in een dergelijk stoeltje? Dat gaat fysiek niet meer. Vandaar de aanvraag waarvoor we hier nu zitten.’ Het behoeft geen verdere uitleg dat je dit gesprek nu zo snel en zo goed mogelijk dient af te ronden…

Tip 4: laat merken dat je het dossier goed gelezen hebt door goede vragen te stellen
Als er niets meer te redden valt, laat dan in ieder geval merken dat je het dossier goed doorgenomen hebt. Hier kun je dan nog vragen over stellen om, als laatste redmiddel, de balans in het gesprek nog enigszins te herstellen. Het mag duidelijk zijn dat, als het bijvoorbeeld gaat om een kind zonder diagnose en zonder enige kaders of prognose, je niet moet vragen: ‘Kun je me iets vertellen over hoe jullie de ontwikkeling van jullie kind zien? Wat verwachten jullie voor de toekomst?’ Naast het feit dat dit voor de ouder een confronterende en ongemakkelijke vraag is, zal zij het antwoord hierop niet kunnen geven. Zeker als 2 academisch medisch centra het haar ook niet kunnen vertellen. Dit is overduidelijk niet de manier waarop je een toch al rampzalig gesprek wenst af te sluiten. Je kunt nu alleen nog maar hopen dat het volgende huisbezoek beter gaat.

Neem daarom deze 4 tips voor een succesvol huisbezoek ter harte. Je doet jezelf én de gezinnen waar je komt hier een groot plezier mee. Veel succes!

 

835 x gelezen
Er zijn geen reacties op dit bericht.
Array

Laat een reactie achter

Alle velden zijn verplicht; het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.